Bra dag men daligt skamt..

Vi borjade strategisk finansiering idag. Handlar om hur foretag pa basta satt kan finansiera sin verksamhet. Hur stor del av passivsidan man valjer att ha som skuldsattning och eget kapital och vad det finns for plus och minus med detta. Vi gjorde ett case om ett foretag i kaos, hoga kostnader, minskande forsaljning, stora skulder, banker som inte vill lana ut till dem - forluster. Och man behovde en viss summa for att tacka upp detta.

Efter en lang diskussion i klassen kom vi fram till en rad atgarder..Om jag vore VDn skulle jag ha dragit in mina kundfordningar sa fort som..Och anvanda factoring om det skulle ta for lang tid att fixa pengarna. Det var ju bara i kunderna som det fanns mojlighet att hamta pengarna. Manga foreslog att salja foretaget... Tror dock inte pa det, varfor gora sig av med ngt som gar att bygga upp igen? Den verkliga losningen var dock pengar fran olika statliga banker, men man nadde enda inte upp det summan som behovdes. Visar hur viktigt det ar med en finansiell strategi och att man vet var i konjunkturcykeln man befinner sig nar man bestammer sig for att agera pa ngt satt.

Fastande pa en gang for den har kursen sa hoppas den fortsatter lika bra som den borjade.

Lararen papekade att nan chef for en stor internationell bank heter Paulsson i efternamn. Da sa jag bara snabbt att det var min pappa.. Alltsa lite pa skamt.. Han kollade lite pa mig och sag fundersam ut hehe. Kanner typ att jag maste maila och avsloja sanningen.. Men halaaa, nar ska ni borja forsta svenska skamt. :)

Forresten har vi var har. Solen skiner och det ar inte sa kallt ute.. Jag promenerade hem och kopte med mig en chokladmuffins. Nu har jag hittat muffins-mecka ocksa, pa Calle Enrique de Granados.

Idag ska jag plugga.. Tva case plus annan lasning infor imorn.. Borjar en ny kurs da ocksa. Det gor vi hela veckan tror jag, en ny varje dag. Sju nya ska det iallafall bli tillslut.

Lasning nu.

Puss




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback